קהילות סגורות

משפחות

יש ארבע סוגי פגיעה במשפחות: 

  • פגיעה פיזית

    בישראל קיימים ארגונים ומרכזים רבים העוסקים בטיפול לאחר טראומה מדווחת, הכוללת רק כמחצית ממקרי האלימות.



    אחת המטרות שלנו ברוני הוא מציאת שיטות לעידוד דיווח וזיהוי מוקדם של מקרי התעללות ופגיעה. 


    אנחנו מאמינים שבעזרת ריכוז הכלים והשיטות המוכחות ממחקרים ודרכי טיפול בארץ ובעולם נוכל לפעול להתחיל לקטוע את התופעה.

  • פגיעה נפשית

    מהי? 

    התנהגויות אכזריות של ההורה הפוגעות בערך העצמי או ברווחתו הרגשית של הילד. התנהגות היכולה להתבטא בקריאת שמות, שיימינג, דחייה, מניעת אהבה ואיומים

    נהוג לחלק את הפגיעות הרגשיות לחמישה תחומים עיקריים:


    דחייה - סירוב להכיר בילד כיצור בעל ערך וסירוב להכיר בצורך לסיפוק צרכיו; 

    בידוד – ניתוק הילד מן החיים הרגילים, מניעת יצירת קשרים חברתיים הגורמים לו לתחושת בדידות וניכור.

    הפחדה – שימוש באלימות מילולית היוצרת אווירה של פחד, התגרות ואיום

    התעלמות – מונעים מהילד גירויים החיוניים להתפתחותו, המעכבים את התפתחותו הרגשית והקוגניטיבית

    השחתה – המבוגר גורם לעיוות הצמיחה החברתית של הילד, גורם לו לעסוק בפעילות הרסנית ואנטי-חברתית, ומשבש את יכולתו של הילד ליהנות מחוויות חברתיות נורמאליות.

  • פגיעה מינית

    מהי? 


    פגיעה זו מוגדרת כ:"שימוש בקטין לסיפוק צרכיו המיניים של אדם בוגר". פגיעה מינית מתבטאת בלחץ או כפייה של ילד לעסוק באקטים מיניים. הכוללים התנהגויות כמו ליטוף, חדירה וחשיפת ילד לפעילויות מיניות אחרות. 

    הפעילות המינית מיועדת לסיפוק צרכיו של המתעלל.


    נהוג לחלק את הפגיעות המיניות לשלושה תחומים עיקריים: 


    אונס - בעילה שלא בהסכמה, אינוס תחת איום, אינוס תוך התעללות, מעשה סדום ומעשה מגונה. 

    ניצול מיני - ניצול קטין למעשה מיני תוך פיתויו, שימוש בקטינים לפורנוגרפיה 

    וגילוי עריות  - פגיעה מינית ע"י בן משפחה קרוב. 

    לפגיעה מינית יש נזקים פסיכולוגיים ופיזיים קשים ומתמשכים – בעיקר כשהפגיעה מבוצעת במסגרת המשפחה.

  • הזנחה

    הגדרות ההזנחה מתמקדות בחסך טיפולי של ההורה או האחראי שתוצאתו פגיעה או סיכון לפגיעה בקטין ואי סיפוק צרכי הילד. 


    ההזנחה עלולה לבוא לידי ביטוי בשלילת טיפול רפואי חיוני לילד, במניעת מזון, מניעת דיור יציב ובטוח, מניעת חינוך, ביגוד מתאים ונטישת הילד ,בחשיפתו לסכנות ובכשל בתיקוף של רגשות ומתן מענה מתאים כמו מיעוט במגע פיזי (כגון חיבוק) ומחסור בקשר מילולי ובלתי מילולי. 

    הזנחה רגשית מוגדרת כחוסר עניין ותשומת לב לצרכיו הרגשיים של הילד.

קהילות סגורות

אחד מאזורי המחקר והטיפול שאנחנו מתמקדים בו הוא קהילות סגורות.

לקהילות סגורות, בין אם זה ערבי, חרדי או קיבוצי יש בתי ספר, ומסגרות חינוכיות ייעודיות עם דמויות בעלות השפעה. אחוזי ההסתרה ומקרי סירוב דיווח מזנקים שם באופן משמעותי. התעללות בילדים במשפחה, בבית הספר, מאנשי חינוך ומדמויות כוח נמצא בטאבו מאוד נרחב. ולכן ממשיך.

עמותות שונות מתוך הקהילות עצמם מבינות את הצורך להרחיב מודעות ולעסוק בחינוך ליצירת ביטחון אישי, מוגנות ומודעות במסגרת הנורמות המאפשרות שיח ודיבור, כדי לחנך וליצור מודעות ולהקטין את האפשרות לפיתוח אלימות ואי דיווח של אלימות זו. 

עצם ההסתרה מאפשרת התנהגויות כאלו. ללא שיפוט, ענישה ותגובה חינוכית לפוגעים יש מרחב פעולה הרבה יותר גדול וזמין.

 לכן כל כך חשוב החזון של רוני.


ההיררכיה בקהילות הסגורות יוצרת מצב שמזמין אלימות, מזמין מתח ביחסים ותוקפנות, ומזמין תופעות של בריונות ושל קורבנות.

ולכן יש מקום להיכנס וליצור את המודעות בקהילות כאלה

  • בחברה החרדית


    דרך הפעולה שלנו תהיה להכשיר ולהיות גג לאנשים מתוך הקהילות הסגורות שמבינים, רוצים ויכולים ללמוד את הכלים ולעסוק בפעילות מניעה מתאימה. 


  • בחברה הערבית

    במחקר טריאנה שנעשה בבתי ספר ברחבי הארץ ב2004 סקרו את הפגיעה בילדים יהודים וערבים ונמצא כי קיימת תלות בין השתייכות אתנית לבין פגיעה, ניתן לראות כי בקרב ילדים ובני נוער ערבים יש אחוז גבוה יותר של פגיעות לעומת ילדים ובני נוער יהודים (בכל סוגי הפגיעות).